Жена под стрес в работата

Стрес – какво да имаме предвид

Стресът – този бич на съвременния начин на живот, засяга всеки в една или друга степен, като много от нас дори не подозират, че са подложени на психологически натиск, приемайки го като неизменна и естествена част от ежедневието. Но идва момент в живота, в който стресът си отмъщава по най-подъл начин, рефлектирайки сериозно върху физическото и душевното ни здраве. 

В емоционален аспект стресът води до постоянно безпокойство и умора; раздразнителност и гняв; резки промени в настроението: от смях до сълзи и обратното; тревожност и депресия; апатия и загуба на интерес към живота и в грижата за себе си; ниско либидо; тотално “прегряване” (бърнаут). 

На физическо ниво стресът може да предизвика главоболие и мигрена, които не се повлияват от медикаменти; проблеми със стомашно-чревния тракт, особено стомашни болки, запек или диария; кожни заболявания като екзема, дерматит, акне; косопад; нарушения в съня, които пък водят до забавяне на метаболизма и до покачване на килограми; спад в имунитета; световъртеж… Други възможни  странични ефекти от стреса са постоянната жажда и изпотяване без видима или логична причина.  

Профилактиката и превенцията са важни във всички аспекти в грижата за здравето, но при стреса те са от ключово значение, затова е важно да знаем повече за него. Ето няколко интересни, но и важни факта за стреса, които е добре да имаш предвид:

Мъж с бърнаут

Засяга всеки

Милиони хора по света всяка година се опитват да се справят с различни психологически или физически заболявания, за които стресът е ключовият виновник. Сред най-честите причини, отключващи този порочен кръг, от който трудно се излиза, са липсата на достатъчно финансови средства; трудности в работата или прекалено амбициозни очаквания за развитието на кариерата, които не се случват бързо или така, както човек е планирал; проблеми във взаимоотношенията с интимния партньор, родителите и/или децата, близки роднини и приятели.

Работещите хора най-често са засегнати от стреса, но той вече поразява и децата, особено учениците, от които родителите изискват отлични оценки. Стрес изпитват дори и животните.

Отразява се по различен начин

Една и съща стресова ситуация може да ни засегне по различен начин. При едни хора тя може да предизвиква емоционални симптоми като безпокойство и раздразнителност, при други да се прояви на физическо ниво под формата на главоболие или мускулно напрежение и болки, при трети като храносмилателни проблеми.

В малки дози е полезен 

Стресът е естествена реакция на организма, която му позволява да реагира бързо и адекватно при заплашителна ситуация. Когато е в умерени дози и не се случва регулярно, стресът служи като силен мотиватор: води до положителни промени в живота; може да накара човек да свърши работа, за която все няма време или намира “удобни” извинения; да разкрие неподозирани способности в себе си. 

Стресът и химическите промени в мозъка

Контролира се от нервната система

Когато човек усети някаква опасност, централната нервна система веднага преминава в режим “Борба” или “Бягство”. Пулсът се ускорява, а кръвоносните съдове се стесняват. Ставаме по-концентрирани и бдителни. Всички тези промени в тялото целят да ни подготвят за бързо действие: да се изправим “лице в лице” със заплахата или да си “подвием опашката” и да избягаме.

Пречи на съня

Стресът е водещата (често и единствената) причина за безсъние, което затруднява заспиването, кара ни да се събуждаме по няколко пъти през нощта, пречи на дълбокия сън, носещ истинска отмора. Резултатът: на сутринта сме изморени и с лоша концентрация, която се отразява на всичко – от работоспособността до настроението и удовлетвореността от живота.

За да се наспим добре, трябва да се опитаме да направим нещо релаксиращо: четене на книга, топла вана, дихателни упражнения… 

Остър vs хроничен стрес 

Извънредна ситуация в ежедневието, която е по-краткотрайна, причинява остър стрес, чиито симптоми са най-често мускулно напрежение, главоболие, храносмилателни проблеми и безсъние. За хроничен стрес говорим, когато живеем в напрежение за дълъг период от време. Този вид стрес може да доведе до депресия и до увеличен риск от развитие на други здравословни проблеми в по-късен етап от живота, включително и онкологични заболявания.

Стресът изтрива паметта

Намалява умствените способности 

Стресът променя химията в мозъка, причинявайки безсъние, раздразнителност, тревожност, депресия, но е отговорен и за намаляване на умствените способности, концентрацията и умението да вземаме добре обмислени решения. И още един страничен ефект: започваме да забравяме по-често.

Причинява различни болки

Стресът увеличава мускулното напрежение в тялото, което води до главоболие. Тъй като предизвиква освобождаването на определени химикали в тялото, той причинява и мигрена. Много хора откриват следната пряка връзка: когато са в стресова ситуация, мигрената моментално се “включва”. Рецепта за противодействие в подобни ситуации е да се храним редовно и здравословно, да пием повече вода, да правим дихателни упражнения и да се опитаме да запазим спокойствие. 

Когато сме стресирани, мускулите стават по-напрегнати. Това е естествена защитна реакция на тялото срещу възможни наранявания. Когато това рефлексно стягане продължи по-дълго, предизвиква мускулни болки и спазми, които не са свързани с по-голямо физическо натоварване или мускулна треска. В подобни случаи масажът е добро решение, защото носи релаксация както на физическо, така и на емоционално ниво.Щастливо семейство с куче

Силата на минералните соли 

Няма конкретно хапче срещу стрес, с което като с “магическа пръчка” той да изчезне. Овладяването на стреса изисква комплексно и дълготрайно лечебно въздействие, а също и упоритост от наша страна, дисциплина и промяна в начина на живот и светоглед. Част от този комплексен подход са и минералните соли, които първо успяват да възвърнат баланса в стресираните клетки, а от там и в целия организъм.

За туширане на напрежението и стреса са ни нужни следните три минерални соли:

Сутрин се взимат 5 таблетки от Шуслерова сол №2 или калциум фосфорикум. Тази оригинална сол на DHU помага при тревожност, нервност, стрес, освен това участва в поддръжката на мускулите и сърдечния ритъм.

На обяд под езика до пълното им разтапяне се поставят 5 таблетки от Шуслерова сол №5 или калиум фосфорикум – основната минерална сол на нервната система. Водещата функция на тази сол на д-р Вилхелм Шуслер е да регулира правилното разпределение на калия в клетките, което играе ключова роля за работата на нервите и мускулите. Сол №5 стабилизира психиката, зарежда с енергия, подкрепя духа и тялото.

За релаксиращ финал на деня се приемат 5 таблетки от Шуслерова сол №7 или магнезиум фосфорикум – солта при спазми, крампи и болки. Основното предназначение на сол №7 е да отпуска мускулите, допринася за пълната релаксация на тялото в края на деня, подобрява съня, притежава и бързо болкоуспокояващо действие.

Солите се приемът минимум 1 месец, при нужда терапията може да продължи до 3 месеца, дори и повече. Оригиналните Шислерови соли на DHU са 100% безопасни: нямат никакви нежелани странични ефекти, не водят до привикване, могат да се ползват от деца и бебета от първия ден на раждането, както и  от бременни и кърмещи жени, могат да се комбинират с всички други конвенционални и алтернативни методи на лечение. 

 

Виж още:

Косопадът – митове vs факти

Факти за стреса, които ще те накарат да се замислиш

10 изненадващи факта за стреса

Косопад: как да го пребориш?Шепи лекарства или по-малко стрес – какво избирате?

Стрес и страх – те са в основата на болестите ни

Стресът и последиците от него

Главоболие и стрес – как да „счупим” връзката между тях?

Бърнаут – болестта на нашето съвремие

Враговете, които неусетно разрушават здравето ни – част първа

Враговете, които неусетно разрушават здравето ни – част втора