изхабено руло тоалетна хартия

Разстройството – най-доброто лечение следва истинските нужди на тялото

Не винаги обръщаме достатъчно внимание на разстройството, както на грипа например, а всъщност много често отново става въпрос за навлизане на бактерии, вируси или токсини в организма, които са не по-малко опасни.

Диарията е заболяване, което се случва много по-често, отколкото предполагаме. По данни на Световната здравна организация в световен мащаб има почти 1,7 милиарда случая всяка година, които засягат деца. Като добавим и възрастните към тях – цифрата се уголемява. 

Става ясно, че имаме налице доста често срещан проблем. Затова ще е полезно да “надникнем” в тялото и да разберем какво се случва с нас, когато имаме разстройство. 

Това ще ни помогне да разберем кое е правилното и най-добро лечение. Също така ще научим с какви методи можем да подсилим организма да се справи по-бързо с проблема.

Какво се случва с тялото, когато имаме разстройство?

Диарията, както и температурата, всъщност е реакция на организма – начин той да се защити, отстранявайки попаднали в него вируси, бактерии или токсини. Това се случва като се увеличава секрецията на течност в червата. Така се стига до по-бързо преминаване на изпражненията през червата и по-чести изхождания. 

 

болки при разстройство

 

Това отделящо се количество течности води до голяма загуба на вода и електролити. И двете са еднакво опасни и при диария трябва да се търси начин те да бъдат овладяни, а не просто самото разстройство да бъде спряно. Тук е и основната грешка, която правят повечето хора при лечение. 

Най-сериозният проблем на тялото е дехидратацията. За наличие на такава можем да съдим, ако са налице някои от следните симптоми: чувство на слабост, сухота в устата, намалено уриниране, жажда, гадене, мускулни крампи и повишена температура. 

Препоръчително е в този случай да се пият поне две чаши течности на час, желателно е да са по-бистри – вода, чай, бульон. 

Другата важна промяна, която настъпва, е загубата на електролити. По принцип те се отделят и при повръщане, потене, уриниране, но в случая се изхвърлят в големи количества от тялото чрез течните изпражнения.  

Натрий, калий, калций, магнезий, хлориди, фосфати – всички те са електролити, без които не можем да съществуваме, защото чрез тях се извършва обмяна на течности между клетките и тъканите. Нивата им варират спрямо количеството на течности в организма. 

Когато електролитите са добре балансирани, безпроблемно в тялото се случват процеси като: мускулна и сърдечна функция, алкално-киселинен баланс, провеждане на нервни импулси. 

И обратното – когато тяхното ниво намалее, организмът не функционира правилно, имунната защита отслабва и по-трудно се справя с инфекциите. 

 

електролити в тялото

 

Когато търсим ефективно лекарство при диария

В тези моменти трябва да се сетим, че ефективното лечение на разстройството е свързано с възстановяването на хидратацията и електролитния баланс в тялото.

Можем да го постигнем чрез Шуслерови соли, които представляват именно това – минерални соли, които се усвояват от тялото на клетъчно ниво. В случая за бързото овладяване на диарията и връщане на баланса в организма имаме нужда от две минерални соли: 

  • Шуслерова сол №3 – железен фосфат. Желязото е нужно, за да се подобри движението на мускулните клетки в чревните въси – това е начинът да се овладее възпалението и да се възстанови нормалното функциониране на чревната лигавица. 
  • Шуслерова сол №8 – натриев хлорид, необходим за водния баланс и предотвратяване на дехидратацията. 

Приемът е по 1 таблетка от всяка сол на 15-30 минути. След подобрение, солите е желателно да се приемат още поне седмица по 1-2 таблетки от всяка сол – 3 пъти дневно. 

 

Шуслерови соли при разстройство

 

Към Шуслеровите соли може да добавим и прием на цинк, както съветва Световната здравна организация, тъй като той намалява продължителността на диарията с 25% и количеството на изпражненията с 30%.

Храненето: допълнителна помощ при стомашно разстройство

Както стана ясно, тялото има нужда от подкрепа в момента, в който диарията изчерпва водните и електролитните му запаси. Това може да стане по лесен начин, като се внимава какви храни се консумират в този период. 

Храните, които трябва да се избягват, са: с много фибри или протеини, цитруси, сурови зеленчуци, млечни, мазни, пържени и пикантни храни, твърде топли или студени напитки. Захарта под формата на храна и напитка, дори естествената захар в плодовете, също не е препоръчителна.

За сметка на това е добре да се наблегне на консумацията на такива храни, които сгъстяват съдържимото в червата и забавят тяхното движение: банани, ориз, ябълково пюре и препечен хляб – т.нар. диета “BRAT” (bananas, rice, apple puree, toast). 

Бананите (за предпочитане по-зелени) имат високо съдържание на калий – един от електролитите, които тялото губи при стомашно разстройство. Те и ябълката съдържат пектин, полезен за храносмилателната система. Ябълката обаче не се консумира в суров вид, заради наличните фибри в нея, а се обелва, сварява и се прави на пюре. 

 

ябълка и ябълково пюре

 

Оризът пък има високо съдържание на нишесте, което действа благоприятно на червата. То е и основен компонент на брашното в хляба, който става още по-полезен за стомаха, ако е препечен.

Тази диета може да се използва 5-6 часа след започване на стомашно-чревното разстройство, защото в началото е добре да се прекрати временно приемът на каквато и да е храна. В този период могат да се наблегне на приема на вода и Шуслерови соли №3 и №8. 

След ден, освен четирите храни от диетата, може да се добавят бисквити и варени картофи. След възстановяване на нормалните изхождания захранванването продължава със задушени зеленчуци, пилешко или пуешко месо и т.н. Желателно е да не се смесват твърде много храни наведнъж. 

Така тялото получава щадяща храна, която лесно се усвоява от раздразнения храносмилателен тракт, но и започва да възстановява хранителните вещества, които са намалели, а са необходими за оздравителния процес.

 

Виж още: 

Факти и митове за стомашното разстройство

Как бързо да спрем разстройството?

Стомашно разстройство през лятото

Защо есенната детоксикация е повече от задължителна

Детоксикация и отслабване преди лятото в три стъпки