жена, която държи празна чиния

Отслабване чрез фастинг – какви са ползите?

Фастингът или т. нар. “периодично гладуване” е режим на хранене, при който се изисква намаляване на консумацията на храна за определено часово време и най-важното – воля.

Начинът, по който се грижиш за своето тяло отвътре, оказва видимо влияние как изглеждаш и отвън. Хранителният режим, тренировките, хидратацията и разбира се, най-важното – спокойствието, съчетано с качествен сън, допринася за изящна визия, добро здраве и настроение. 

С напредването на топлите дни започваш да се замисляш дали не е време да се погрижиш за своята фигура. Идеята на “топ” формата е да мислиш целогодишно за това как да се чувстваш добре в кожата си, както и пред огледалото. 

В тази статия ще научиш няколко тактики, с които няколко пъти в годината да правиш сезонен детокс, с който полезно и ефикасно ще поддържаш своята мечтана форма реална.

Фастинг – що е то?

На първо място трябва да се уточни, че фастингът не е диета, той е режим на хранене. При диетата ограничаващият фактор е количеството и пропорциите на макронутриентите в храната, докато при периодичното гладуване ограничаването се изразява във времето –  кога да се консумира храната.

Фастингът означава периодично хранене. Главната цел е да се редуват периоди на гладуване и периоди на хранене. За да има качествен ефект, е необходимо да се храниш здравословно през времето, в което ядеш, да се хидратираш по време на фастинга и съответно да не прекаляваш с глада, т.е. да спазваш определена хранителна рутина, но да не е в прекалено дълъг период от време. 

И най-важното – не пропускай хидратацията! Чрез пиенето на вода поддържаш жизнените функции на тялото си и предотвратяваш риска от обезводняване. 

Видове фастинг

Има три най-често срещани фастинга. Първият е популярен под названието “eat-stop-eat” – “хранене-гладуване-хранене”. При този метод се гладува 24 часа един или два пъти в седмицата. По цял ден не се консумира абсолютно никаква храна, единствено и само течности – вода, чай и евентуално 1 кафе (не е особено препоръчително да се пие на гладно или в цялост при спазване на такъв дълъг вид фастинг). Не е препоръчително да тренираш в дните, в които гладуваш.

Вторият вид е фастинг 5/2, който представлява 5 дена напълно нормално хранене и 2 дена прием на малко калории – диапазон между 500-600 kcal. Необходимо е да знаеш, че спазването на хранителен режим, с изключване на вредни храни и fast foods, е от изключително важно значение. При този метод може да практикуваш тренировки през дните, в които не си на фастинг. 

Третият вид е 16/8. Той е най-препоръчван и съответно най-полезен. Храненето е 8 последователни часа на ден, като възможните “прозорци” за хранене са: 8-16 часа, 9-17 часа, 10-18 часа и 12-20 часа. Останалите 16 часа се гладува. В зависимост как си изготвиш своя режим на хранене, имаш възможността да постигнеш зашеметяващи резултати. 

Относно последния вид фастинг е редно да се вземат предвид и индивидуалните специфики на организма. Поради тази причина в зависимост на колко години си, колко килограма и дали имаш здравословни проблеми, фастингът може да следва и методите 12/12 – 12 часа гладуване/12 часа хранене, и 20/4 – 20 часа гладуване/4 часа хранене. 

Какво се случва с тялото ти, когато спреш храната?

Когато продължително гладуваш, тялото ти започва да изчерпва захарните запаси и започва процес на горене на мазнини (метаболитно превключване) – отслабването се осъществява по естествен начин, тъй като нивата на инсулин са ниски. Процесът продължава около 12 часа.

По време на пост клетките ти започват да се обновяват и възпроизвеждат. Съответно, ако гладуваш повече от 12 часа се наблюдава т. нар. процес – “автофагия”, при който организмът се самопречиства от увредени и стари клетки. 

Какви са ползите и вредите?

Ползите от фастинга са множество. Важно е да знаеш, че този метод трябва да го практикуваш единствено и само, ако се чувстваш добре и си в добро здравословно състояние. 

Първият ефект, разбира се, е отслабването. Данните показват, че се вижда реална промяна първите 24-48 часа в регулирането на килограмите. Медицината доказва, че хората с наднормено тегло по-бързо започват да горят телесни мазнини, отколкото тези с нормални за възрастта и ръста си килограми. 

Вторият ефект е подобряването на хронични заболявания. Гладуването оказва благоприятно влияние върху състоянието на гастрит, колит, хипертония, хемороиди, затлъстяване, кожни проблеми, разширени вени и различни по вид неврози. 

Третият ефект е подмладяване. Процесът на регенерация на клетките по време на фастинга се отразява изключително бързо върху здравословния вид на кожата. Предотвратява по-бързото стареене. Методът помага и за детокс на цялото тяло, което е в полза на хората с акне.

Четвъртият ефект е по-добро психическо състояние. Тялото започва да се изчиства от натрупаните токсини, както и от болните клетки, съответно идва моментът на естествения прилив на енергия.  

Вредите от фастинга са премерени. Хората, страдащи от диабет, не е препоръчително да спазват този хранителен режим. Включително не е препоръчителен за хора с ниско телесно тегло и бременни жени. 

Витамини и минерали по време на фастинг – защо е важно?

Във високотехнологичния свят, в който живеем, често се наблюдава недостиг на витамини и минерали. Когато тренираш и спазваш хранителни режими, също е от изключително значение да си набавиш необходимите минерали за твоя организъм чрез храната.

Кое е ефикасното решение? 

Отговорът е Шуслерови соли на Немския хомеопатичен съюз (DHU) – пряк наследник и продължител на делото на д-р Вилхелм Шуслер. 

Комбинацията между минералните соли №5, №9 и №10 има ефикасно терапевтично действие в борбата с излишните килограми, подобрявайки естествените функции на метаболизма, настроението и енергията на човешкия организъм.

Продължителността на прием на трите минерални соли е минимум 2-3 месеца. При необходимост срокът може да се удължи, тъй като Шуслеровите соли не предизвикват странични ефекти. 

Прием и действие

СутринШуслерова сол №10 – натриум сулфурикум D6

Количество: 5 таблетки, които се оставят да се разтопят в устата. 

Действие: Изхвърля от организма излишните течности, усилва работата на отделителната система, пречиства клетките от натрупаните токсини.

Обяд Шуслерова сол №5 – калиум фосфорикум D6

Количество: 5 таблетки  

Действие: Енергизира тялото, подобрява настроението, регулирайки нивата на стрес, и помага срещу пристъпите на емоционално хранене. 

ВечерШуслерова сол №9 – натриум фосфорикум D6

Количество: 5 таблетки  

Действие: Ускорява метаболизма и преработването на мазнините, нормализира алкално-киселинния баланс, подготвяйки тялото за режим на регенерация през нощта. 

Оригиналните Шуслерови соли на Немския хомеопатичен съюз (DHU) не водят до привикване, може да се комбинират с всичко – конвенционални и алтернативни методи на лечение. Напълно безопасни са, ето защо могат да се приемат от бебета и малки деца, бременни и кърмещи жени, както и възрастни хора с хронични заболявания.

Важно е да знаеш, че солите не са заместител на пълноценното хранене. За да има качествен краен ефект от приема на тази комбинация минерални соли, е необходимо да ги съчетаеш с правилен фастинг режим, здравословно хранене – богато на витамини и минерали, тренировъчен план, хидратация и качествен сън!

 

Виж още:

Здравословно отслабване – какво е важно да знаеш?

6 мита за отслабването

Отслабване: От къде да започна?

Детоксикация и отслабване преди лятото в три стъпки

Детоксикация – безспорни ползи за здравето