Как да ограничим щетите от социалната изолация

Как да ограничим щетите от социалната изолация

Как да се грижим за здравето си и за психическата си стабилност, докато спазваме препоръките да се изолираме и да стоим у дома – съветите на СЗО, на психолозите и Шуслеровите терапевти.

Карантина, страх, тревожност, депресия, паника… Колкото повече четем и слушаме за новия коронавирус, толкова повече ни превземат негативните емоции. Светът от вчера сякаш вече не съществува. Животът в миг се промени и се налага да се пригодим към една съвсем различна, плашеща реалност. Не завинаги, но неясно докога…

Негативните емоции повишават податливостта на организма към инфекции

Световната здравна организация определи ситуацията, в която се намираме, като първата истинска инфодемия (събирателно от „информация” и „епидемия”). Изложени сме на прекомерно количество информация (неясно колко точна), което силно ни затруднява да намерим надеждни източници. В същото време постоянният процес на търсене на новини и четене на коментари в социалните медии засилва страховете ни до изключително високи нива. Изпадаме в състояние на страх, тревожност, отчаяние, безсъние, депресия. Затова е важно да се преборим с излагането си на инфодемията, като си изберем 2 часови пояса, през които да се информираме от 2-3 добре подбрани източника. Например, сутрин и вечер, и то не повече от 30 мин.

Какво действително помага за понижаване на нивата на стрес?

Според препоръките на Американската психологическа асоциация стресът може да се преодолее най-успешно с: физическа активност и спорт, четене на книга и слушане на музика, разговори с приятели и близки, масаж, разходка сред природата, медитация и йога, а също и занимание с любимо хоби.

  • Разходката на чист въздух сред природата за момента е невъзможна за повечето от нас. Но винаги можем да се движим повече – дори и когато сме затворени у дома, като използваме онлайн уроците по йога, пилатес, зумба, танци и др. Няма значение какъв вид упражнения ще изберем, важното е да се раздвижим в началото на деня, дори и това да е само за 30 мин.
  • Добре е също, ако работим от къщи, да си даваме регулярни почивки (можем да ги съчетаем с лесни за изпълнение упражнения). Това намалява нивата на стреса, особено за хората, които работят с компютър.
  • Понякога повишената тревожност и безокойство, водят до проблеми със съня. Какво да правим, ако тревожните мисли ни пречат да заспим? Може да ни помогне един естествен релаксант, който спомага за облекчаване на напрежението и отпускането на всички мускули – Шуслерова сол №7 магнезиев фосфат. Най-ефективно е „приспивателното” й действие, когато се взема вечер след 18 ч., като 10 табл. се разтворят в чаша топла вода и течността се изпие бавно, на малки глътки, с „дъвчене”.
  • Ако комбинираме приложението на сол №7 с още 2 Шуслерови соли – №2 и №5, получаваме утвърдената в Шуслеровата терапия антистрес комбинация, която помага за укрепване на психоемоционалното състояние и регулиране на нивата на стреса. Солите се приемат по следния начин: сол №5 – сутрин (по 5 табл.), сол №2 – на обед (по 5 табл.), и сол №7 – вечер (по 5 табл., или по 10 – при нарушения на съня). Тази терапия ни позволява да сме по-енергични и спокойни през деня, да не се поддаваме на стреса и тревожните мисли, и слага край на безсънието. Комбинацията соли може да се прилага и в детска възраст, с по 2-3 табл. от всяка сол дневно.
  • При силна тревожност и страхове е добре да добавим и Шуслерови мехлеми №5 и №7. По този начин се ускорява многократно ефекта от приложението на таблетките. Използваме ги като втриваме Шуслеров мехлем №5 сутрин в областта на слънчевия сплит (над корема), а вечер Шуслеров мехлем №7. Помагат за овладяване на страховете и намаляват стресовата сигнализация в тялото чрез фината нервна мрежа в тази област.
  • Да слушаме повече музика –според психолозите това е едно от най-ефективните средства за релаксация и управление на стреса! Музиката в по-бавно темпо успокоява ума, отпуска мускулите и неусетно ни освобождава от напрежението. Без значение в какъв стил, ако изберем да слушаме любима музика, докато работим от дома си или докато приготвяме обяда и вечерята, вместо да получим поредната порция ужасяващи новини от телевизията, със сигурност ще бъдем по-спокойни, в по-добро настроение и по-здрави!
  • Една много интересна техника за регулиране на стреса е аурикулотерапията – представлява масаж на ушната мида, където се намират множество биологично активни точки, свързани с различните органи в тялото. Точката, която се намира във връхната част на ушната мида, влияе на нивата на стреса. Когато сме под напрежение, може да я масажираме внимателно за около 1 минута.
  • Дълбоко „антистрес” дишане – повечето от нас несъзнателно дишат плитко, използвайки само горната част на гръдния кош, което не е препоръчително за организма. Този начин на дишане сигнализира на тялото, че сме под стрес и води до акумулиране на напрежение. Затова е добре съвсем осъзнато, няколко пъти през деня, да се постараем да дишаме дълбоко – от диафрагмата, с бавно и спокойно поемане на въздуха и издишане. Това спомага за освобождаването на повече ендорфини и съответно намалява чувството на тревожност.

Как да се храним, така че да подкрепяме адекватно имунитета си, докато сме вкъщи?

Едни от най-мощните инструменти за силен имунитет идват не от аптеката, а именно от магазина за хранителни стоки!

  • Сега е моментът да включим в диетата си колкото се може повече домати, зехтин, зеленолистни зеленчуци, моркови, тиквички, чушки, броколи, яйца, ядки като бадеми и орехи, мазни риби като сьомга, плодове като ягоди, боровинки, портокали, грейпфрут, киви, телешко и свинско месо, риба и тофу за вегетарианците. Защо са ни толкова нужни? Всички те са богати на витамини А, С, Е, на цинк, селен и омега-3 мастни киселини, които активират имунната система, предпазват клетките от окисляване и увреждане, и възпрепятстват развитието и репликацията на вирусите.
  • В същото време е важно да ограничим храните, които провокират и поддържат възпалителните процеси в организма. Такива са: рафинираните въглехидрати (бял хляб и всякакви захарни изделия), всякакви пържени храни, газирани безалкохолни напитки и промишлено произведени сокове, консервирани храни, колбаси, маргарин и др. Те нарушават алкално-киселинното равновесие и намаляват устойчивостта на имунната система, която е пряко свързана и със състоянието на стомашно-чревния тракт.
  • Освен да внимаваме какво слагаме в чинията си, нека не забравяме да пием вода. По принцип важи правилото, че се нуждаем от около 30 мл (до 40 мл) вода на килограм телесно тегло дневно. Ако на всеки час изпиваме по 1 чаша вода, създаваме най-добрите условия за организма да изхвърли токсините. Лесен начин да „рестартираме” тялото си за новия ден е като изпием една голяма чаша топла вода веднага след събуждане.